logo Wroclaw3

 

 ibuk baner2

 
 

Kontrast:

Marzec 2017
N P W Ś C Pt S
26 27 28 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1

Problemy wychowawcze z dziećmi

5 największych problemów u dzieci : poradnik dla nauczycieli, wychowawców i rodziców /Dorota Nosowska, Renata Kreczman-Madej.  Warszawa : Arystoteles - Przedsiębiorstwo Wydawniczo-Handlowe, 2010. --   400 s. : il. ;25 cm.
Poradnik dla nauczycieli, wychowawców i rodziców dotyczący pięciu największych problemów u dzieci: ADHD, dysleksja, dysgrafia, dyskalkulia i wstyd. Poradnik jest próbą odpowiedzi na pytania: Jak stwierdzić u dziecka dysleksję i jak z nią walczyć? W jaki sposób pomóc uczniowi z dysortografią? Jak wesprzeć dziecko z dyskalkulią? Jak radzić sobie z dzieckiem z ADHD? Jak pomóc nieśmiałemu dziecku w walce ze wstydem? Zawiera też wskazówki, jak oderwać dziecko od komputera, rady dla rodziców telewizyjnego maniaka, metody postępowania z fanem sieci fast food oraz rady na czas dojrzewania.


Czy dorastanie musi być trudne? /Lucyna Bakiera.  Warszawa : Wydawnictwo Naukowe Scholar, cop. 2009. --   158, [2] s. : il. ;24 cm.
Autorka przybliża zagadnienie dorastania, wyjaśniając problemy poznawcze z nim związane, symptomy dojrzewania biologicznego, źródła napięć występujące w tym okresie. Określa zmiany w rozwoju emocjonalnym, moralnym i osobowościowym nastolatków. Charakteryzuje relacje społeczne młodzieży, szczególnie te z rodzicami i nauczycielami. Wymienia rodzaje zaburzeń psychicznych, występujących w okresie dorastania. Przedstawia zachowania ryzykowne, na które narażony jest dorastający nastolatek oraz sposoby przeciwdziałania im. Niewątpliwymi atutami książki są z jednej strony rzetelna informacja o zmianach zachodzących w życiu młodych ludzi – podana w sposób logiczny i uporządkowany, z drugiej zaś – spojrzenie poradnikowe: jak dorośli mogą na te zmiany reagować i które reakcje pomagają, a które przeszkadzają w rozwoju i układaniu wzajemnych relacji. Autorka pokazuje trudności, ale przedstawia je jako normalne i rozwojowe, wyjaśnia, obala mity. Pisze w sposób wyważony, nie posługuje się stereotypami, nie straszy, lecz uspokaja, buduje zrozumienie, co nadaje całości konstruktywny, pozytywny wydźwięk.

Czy możemy sobie zaufać? /Mirosława Kownacka.  Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2008. --   93, [1] s. ;21 cm.
Jak w rozsądny sposób ustalać granice i jak bezpiecznie dla dziecka je poszerzać, jak skutecznie negocjować godziny powrotu do domu z imprez, ustalać zasady korzystania z Internetu i jak je potem wyegzekwować? Czy lepiej nadzorować odrabianie lekcji, sprawdzać smsy i e-maile, wpisy na czatach i forach internetowych, czy też uszanować tajemnicę korespondencji? Odpowiedzi na te pytania wcale nie są proste, bo świat, w jakim dorostają nasze dzieci, jest dziś inny niż ten, w którym sami dorastaliśmy. Autorka, zwolenniczka zasady "tyle wolności, ile odpowiedzialności", w praktyczny sposób i na konkretnych przykładach pokazuje, w jakich sytuacjach można poluzować cugle, a kiedy czujność i twarde stawianie granic służą dobru dziecka.


 

Dlaczego dzieci kłamią :jak rodzice mogą wspierać prawdomówność swoich dzieci /Paul Ekman oraz Mary Ann Mason Ekman i Tom Ekman ; tł. Małgorzata Guzowska ; red. nauk. Szymon Emilia Draheim.  Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2014. --   240 s. : il. ;21 cm.
Trudno w to uwierzyć, a jednak Paul Ekman, światowej sławy ekspert w dziedzinie wykrywania kłamstwa, przypadkiem dowiedział się… że został okłamany przez swojego trzynastoletniego wówczas syna, Toma. Wiadomość ta była szokująca zarówno dla Ekmana-ojca, jak i dla Ekmana-naukowca. Postanowił więc dowiedzieć się jak najwięcej na temat kłamstwa wśród dzieci, a do spisania tej wiedzy zaprosił syna i żonę. Efektem rodzinnej współpracy jest wartościowa, poparta pierwszorzędną wiedzą z zakresu psychologii, ale także inspirowana codziennym życiem , książka.
To jest książka rodzinna, napisana dla rodzin przez rodzinę. Mamy nadzieję, że pomoże ona rodzicom lepiej przygotować się do wdrożenia programów wspierających prawdomówność i – ostatecznie – przyczyni się do powstania bliższych relacji między rodzicami a dziećmi, zbudowanych na wzajemnym zaufaniu i miłości.

Nieporozumienia z dorastającymi dziećmi w rodzinie :uwarunkowania i wspomaganie /Ewa Gurba.  Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, cop. 2013. --   385 s. : il. ;24 cm.
Monografia zawiera syntezę rozważań teoretycznych i wyników badań empirycznych polskich i zagranicznych autorów na temat relacji rodziców z dorastającymi dziećmi. Wśród zagadnień dotyczących uwarunkowań nieporozumień występujących między wspomnianymi grupami Ewa Gurba zarówno przedstawia znane tematy z literatury przedmiotu, wzbogacając je wynikami własnych poszukiwań badawczych, jak i podejmuje problemy nowe, takie jak rola międzypokoleniowych różnic światopoglądowych w pojawianiu się konfliktów w rodzinie. Na szczególną uwagę zasługuje ostatnia część monografii zawierająca praktyczne propozycje wyciszenia międzypokoleniowych nieporozumień.
Niniejsza monografia przynosi całościowe spojrzenie na relację międzypokoleniową w rodzinie, stanowiąc cenne źródło informacji dla badaczy rodziny i młodzieży w okresie dorastania. Jednocześnie inspiruje do dyskusji, podejmowania dalszych badań i odkrywania nowych tematów oraz poszukiwania nowych wyjaśnień już funkcjonujących tez.