logo: Dolnośląska Biblioteka Pedagogiczna we Wrocławiu

Herb Województwa Dolnośląskiego        

                logo: WikiEduLinki

 

                logo WEBowa

 

               logo: IBUK libra

 

                logo: Fronter

 

                logo: Academica

 

Młodzież i cyberprzestrzeń

Andrzejewska, Anna.   Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych :   aspekty teoretyczne i empiryczne /    Warszawa :   Difin,   2014.
Najnowsze media cyfrowe i interaktywne technologie informacyjno-komunikacyjne, tworzące cyberprzestrzeń oraz świat wirtualny stwarzają wiele możliwości, ale także zagrożeń dla najmłodszego pokolenia. Mają one charakter dynamiczny i powszechny, a ich wymiar jest globalny. Dzieci i młodzież są najbardziej narażone na niebezpieczeństwa występujące w cyberprzestrzeni. Z tego też powodu istotne znaczenie ma poznanie przyczyn rozwoju tych zagrożeń, obecnego stanu oraz skutków w aspekcie wychowawczym.

 

Kozak, Stanisław.    Patologia cyfrowego dzieciństwa i młodości :   przyczyny, skutki, zapobieganie w rodzinach i w szkołach /    Warszawa :   Difin,   2014.
Problematyka książki dotyczy funkcjonowania rodziny w Polsce w XXI wieku pod wpływem technologii cyfrowej (np. Internet, komunikatory, smartfony). Oprócz bezspornych korzyści dotyczących komunikowania się w cyberprzestrzeni dzieci i młodzieży występują jednak, i to często, bardzo poważne zagrożenia dla ich aktualnego oraz przyszłego rozwoju psychicznego i społecznego (np. więzi koleżeńskie), a także rozwoju moralnego (zachowania nieetyczne). Internet jest bowiem również narzędziem bardzo niebezpiecznym, narzędziem np. przemocy psychicznej. Autor ukazuje przyczyny, skutki oraz informacje, jak zapobiegać tej patologii w rodzinach i w szkołach.

  Krauze-Sikorska, Hanna.    Świat Digital Natives :   młodzież w poszukiwaniu siebie i innych /    Poznań :   Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza,   2013.
Tematem pracy są zjawiska wynikające z gwałtownego rozwoju nowoczesnych technologii, które umożliwiają komunikację na niespotykaną dotychczas skalę oraz realizowanie wielorakich potrzeb psychospołecznych w formach dotąd niewyobrażalnych, w rzeczywistości, która jest, ale jednocześnie nie jest „namacalna”. Praca ukazuje społeczności Digital Natives w kontekście zjawisk zakłócających proces konstruowania trwałych więzi społecznych, zaburzających komunikację interpersonalną, utrudniających odnalezienie Ja indywidualnego i kolektywnego, Ja potrafiącego „być” wśród innych i z nimi, rozumiejącego nie tylko zmiany zachodzące w sieci powiązań społecznych, ale przede wszystkim samego siebie, by nadać sens życiu i nie doświadczać osamotnienia.

 

 

 

 

 

 

 

Facebook BibliotekiTwitter Bibliotekiinstagram Bibliotekiyoutube Bibliotekiissuu Bibliotekipinterest Biblioteki/

Współpracujemy:           

 

 

                                              logo: Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich   logo: Elektroniczna Biblioteka Pedagogiczna   logo: Korporacja Bibliotekarzy Wroclawskich    logo: Dolnośląska Biblioteka Cyfrowa  logo: Instyt Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego  logo: Dolnośląskie Towarzystwo Regionalne   logo: Centrum Edukacji Kulturalnej Dzieci i Młodzieży   logo: Wrocławskie Wydawnictwo EMKA

© 2018 Dolnośląska Biblioteka Pedagogiczna we Wrocławiu