Język reklamy - sztuka przekonywania czy manipulacja?
Zajęcia w cyklu: O mediach, przez media i dla mediów
Narzędziem reklamy jest słowo. Jej celem jest przekonanie nas do jakiegoś produktu, idei, wpływanie na nas - perswazja, a niekiedy manipulacja. Jak to się robi?
Twórcy reklam czerpią inspirację przede wszystkim z kodu językowo-kulturowego, czyli tak naprawdę z tego, co nas otacza i dotyka na co dzień. Jakie odniesienia znajdziemy w reklamie?
Język reklamy to nie język, którym posługujemy się w codziennych sytuacjach. Czasem do złudzenia przypomina on język potoczny – nie daj się jednak zwieść!
Cele zajęć:
- kształcenie umiejętności rozumienia i wartościowania różnych tekstów reklamowych,
- kształcenie umiejętności rozpoznawania technik manipulacji i perswazji w reklamie,
- kształcenie asertywnych postaw wobec przekazów perswazyjnych,
- kształcenie umiejętności uczestnictwa w dyskusji i wypowiadania się na forum grupy.
Zakładane kompetencje uczniów:
- uczeń rozróżnia i i właściwie stosuje pojęcia: media,reklama, retoryka, perswazja, manipulacja,
- uczeń potrafi określić środki służące manipulacji,
- uczeń potrafi asertywnie zachować się wobec komunikatu medialnego.
Formy zajęć:
- rozmowa kierowana, dyskusja, praca w grupach, prezentacja
Adresat zajęć: uczniowie oddziałów gimnazjalnych oraz szkół ponadpodstawowych
Czas trwania: 45-60 minut